Jak to się zaczęło ?

 

Pojęcie eco- driving (eko- jazda) powstało w połowie lat 90. ubiegłego wieku w Szwecji, skąd rozprzestrzeniło się na całą Skandynawię. Do pozostałych państw Europy program eko- jazdy dotarł na początku bieżącego stulecia, gdzie najprężniej zaczął się rozwijać w Szwajcarii, następnie w Niemczech, a także w innym krajach, np. w Hiszpanii. 

Niestety musiało minąć blisko 20 lat, żeby jego założenia wcielić w życie w Polsce..

 

Eko- jazda to ekonomiczna i ekologiczna technika jazdy samochodem, a zarazem nowoczesna, inteligentna taktyka poruszania się na drodze, korzystna dla portfela i środowiska naturalnego.

 

Stosując zasady eko- jazdy kierowca ma możliwość znacznie obniżyć zużycie paliwa- nawet o jedną trzecią (33%), a także zmniejszyć mechaniczne zużycie podzespołów pojazdu- zwłaszcza takich jak elementy układu hamulcowego i opon.

Dodatkowo kierowca dba o środowisko naturalne poprzez ograniczenie emisji CO2 i hałasu. Bardzo ważne jest także zmniejszenie ryzyka wypadku, dzięki mniej agresywnej, a bardziej przewidującej i rozsądnej jeździe.

Umiejętność ekonomicznej jazdy samochodem zyskuje na znaczeniu szczególnie w obecnych czasach, gdzie ceny paliw rosną w zastraszającym tempie i zwiększa się emisja dwutlenku węgla do atmosfery.

Energia każdego grama benzyny lub oleju napędowego może być spożytkowana optymalnie pod warunkiem, że kierowca zna i stosuje zasady ekologicznej i ekonomicznej jazdy.

 

 

Pamiętaj:

Eko- jazda ma wiele zalet. Nie tylko względy ekonomiczne przemawiają za jej stosowaniem. Umiejętność eko- jazdy to pewna taktyka harmonijnego i bezpiecznego poruszania się w ruchu ulicznym. 

 

Główne założenia:

  • delikatnie operuj pedałem gazu;
  • jedź na możliwie najwyższym biegu;
  • hamuj silnikiem;
  • regularnie kontroluj ciśnienie w oponach;
  • unikaj jazdy z prędkością większą niż 120 km/h;
  • przewiduj to co wydarzy się na ulicy- będziesz jechał płynniej;
  • wyłączaj silnik przy zatrzymaniu dluższym niż pół minuty;
  • dbaj o stan techniczny auta;
  • kontroluj zużycie energii przez niektóre odbiorniki prądu.

 

Jazda energooszczędna od 1 stycznia 2015 r. na egzaminie !

 

W związku ze zmienionym rozporządzeniem w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, podczas egzaminu praktycznego sprawdzana będzie umiejętność jazdy energooszczędnej w trakcie przyspieszania, hamowania i zatrzymywania się.

 

Zgodnie z wytycznymi zawartymi w tym dokumencie podczas rozpędzania pojazdu w zakresie kat. B i B+E prawa jazdy zmiana biegu na wyższy powinna odbywać się gdy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę.

W praktyce optymalny poziom obrotów silnika podczas zmiany biegu na wyższy wynosi niewiele więcej niż 2000 obrotów na minutę.

Ponadto osoba egzaminowana powinna włączyć cztery pierwsze biegi, zanim pojazd osiągnie prędkość 50 km/h.

W przypadku kat. C i C+E prawa jazdy osoba egzaminowana powinna utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy obrotomierza pojazdu egzaminacyjnego.

Podczas hamowania wymagana będzie natomiast umiejętność korzystania z momentu obrotowego silnika (stosowanie hamowania silnikiem).

 

Nie obawiaj się tych wymagań ! Technika jazdy, którą stosujemy od lat, nie zmieniła się.

Teraz po prostu będzie podlegać ocenie podczas egzaminu.